Optymalizacja SEO

Wszystko co musisz wiedzieć o optymalizacji SEO

Największym problemem związanym z SEO jest to, że wiele osób go nie rozumie i zastanawia się: co to jest, jak działa oraz dlaczego powinni z niego korzystać.

W konsekwencji często tracą czas i pieniądze na nieskuteczne strategie SEO, które nie przynoszą żadnych rezultatów.

W niniejszym artykule omówimy najczęściej zadawane pytania oraz wyjaśnię: czym jest SEO, jak działa i dlaczego jest kluczowe w nowoczesnym marketingu online.

Ponadto – dowiesz się, jak poprawić rankingi Twojej witryny w wyszukiwarkach (SERP).

Co to jest SEO

SEO (ang. “Search Engine Optimization” oznacza „optymalizację wyszukiwarek”. Jest to proces poprawy widoczności witryny czy strony internetowej na liście wyników popularnych wyszukiwarek (SERP, z ang. “Search engine results page”). SEO można realizować za pomocą różnych technik, np. badania słów kluczowych, optymalizacji na stronie, budowaniu profilu linków a nawet aktywności w mediach społecznościowych, etc.

Dlaczego SEO jest ważne

SEO jest kluczowe w nowoczesnym promowaniu biznesu, ponieważ pomoże Twojej witrynie osiągnąć wyższą pozycję na stronach wyników wyszukiwania. Kiedy ludzie szukają informacji w Internecie, korzystają głównie z wyszukiwarek, takich jak Google, Yahoo czy Bing. Jeśli Twoja strona www zajmuje wysokie miejsce na liście wyników – uzyskasz większy ruch i potencjalnych klientów.

Jakie są zalety SEO

SEO jest podstawą nowczesnego biznesu. Dzięki efektywnej kampanii SEO:

  • Poprawisz widoczność swojej firmy online w popularnych wyszukiwarkach, takich jak Google Bing lub Yahoo.
  • Zwiększysz ruch w witrynie.
  • Pozyskasz więcej klientów – nie tylko z Polski ale i z całego świata.
  • Zbudujesz reputację marki, ponieważ ludzie ufają firmom, które zajmują wysokie pozycje w rankingu SERP.
  • Osiągniesz wyższe ROI.

Jak działa SEO i wypozycjonować stronę internetową

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ SEO to złożona i ciągle zmieniająca się dziedzina. Algorytmy Google wykorzystują różne czynniki (ponad 200) do określenia rankingu witryny. Obejmują one trafność treści dla zapytań użytkowników, jakość i liczbę linków prowadzących do witryny oraz jej użyteczność i wygląd.

Jakie są największe mity dotyczące SEO

Istnieje wiele błędnych przekonań na temat SEO, w tym, że musisz używać nielegalnych praktyk Black-HAT, aby osiągnąć dobre rezultaty.

W rzeczywistości możesz osiągnąć świetne efekty naturalnie za pomocą technik białego kapelusza (White-Hat SEO): poprzez tworzenie wysokiej jakości treści czy naturalne budowanie profilu (bazy) linków.

Jakie są najczęstsze błędy SEO

Istnieje wiele błędów SEO, których należy unikać, najczęstsze to:

  • Brak odpowiedniej analizy słów kluczowych.
  • Brak optymalizacji treści witryny pod kątem słów kluczowych.
  • Brak linków zwrotnych prowadzących do witryny.
  • Brak lub kiepska jakość treści.
  • Stosowanie nieefektywnych technik.
  • Wolne ładowanie strony internetowej.
  • Brak indeksacji w katalogu Google, etc.
  • Techniczne błędy strony www.

Jaki jest najlepszy sposób na dobranie słów kluczowych SEO

Najlepszym sposobem na dobranie słów kluczowych dla SEO jest użycie Planera słów kluczowych Google (potrzebujesz konta Google).

To narzędzie pozwala poznać kluczowe informacje takie jak:

  • Średnia liczba wyszukiwań miesięcznie.
  • Konkurencyjność (Low, Medium, High).
  • Estymacja płatnej kampanii.

Jak mogę śledzić postępy w SEO

Najlepszym sposobem na śledzenie postępów w SEO jest skorzystanie z bezpłatnego narzędzia Google Analytics. GA pozwala zobaczyć m.in. jaki ruch strona uzyskuje z wyszukiwarek i które treści generują ten ruch. Analiza raportów Google Analytics pozwoli na dostowanie efektywnej strategii SEO.

Jak zacząć korzystać z Google Analytics?

Najpierw musisz założyć darmowe konto. Po utworzeniu konta należy wygenerować unikalny kod śledzenia (tracking code), który musisz umieścić na swojej stronie internetowej.

Po umieszczeniu kodu, Google Analytics zacznie śledzić ruch w Twojej witrynie i uzyskasz dostęp do kluczowych statystyk, takich jak:

  • Unikalni odwiedzający – liczba osób, które odwiedziły Twoją witrynę w danym okresie.
  • Nowi użytkownicy – liczba osób, które odwiedziły Twoją witrynę po raz pierwszy w danym okresie (te, które wcześniej nie odwiedziły Twojej witryny).
  • Powracający odwiedzający – liczba zaangażowanych osób, które odwiedziły Twoją witrynę więcej niż raz w danym okresie.
  • Odsłony — łączna liczba stron wyświetlonych przez użytkowników w Twojej witrynie.
  • Współczynnik odrzuceń – odsetek odwiedzających, którzy opuszczają Twoją witrynę po wyświetleniu tylko jednej strony. Zadbaj aby ten parametr był jak najniższy.
  • Śr. Czas trwania sesji – średnia ilość czasu, jaki użytkownicy spędzają na Twojej stronie.
  • Strony na sesję – średnia liczba stron przeglądanych przez odwiedzających podczas jednej sesji.
  • Źródła ruchu – skąd pochodzi ruch w witrynie (bezpośrednie wejścia, ruch organiczny, inne strony, media społecznościowe, e-mail). Wykorzystaj ta metrykę i ustal które kanały marketingowe są najskuteczniejsze.
  • Wskaźnik wyjść — odsetek odwiedzających, którzy natychmiast opuszczają Twoją witrynę.
  • Przegląd zachowania — raport, który zawiera przegląd interakcji użytkowników z Twoją witryną, w tym wyświetlenia stron, szybkość witryny itp. Dzięki tym danym możesz odkryć najpopularniejsze strony i wprowadzić zmiany w celu wydłużenia czasu spędzonego na stronie.
  • Ruch z mediów społecznościowych – liczba odwiedzających, którzy trafiają na Twoją stronę z różnych platform mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn.

Powyższe dane są bezcenne. Dowiesz się kto odwiedza Twoją witrynę, jak ludzie Cię znajdują i które strony w Twojej witrynie są najpopularniejsze. Uzbrojony w te informacje, możesz dostosować i ulepszyć strategię SEO, aby Twoja witryna dotarła do właściwych odbiorców.

Jaka jest przyszłość SEO

Przyszłość SEO jest bliżej nieokreślona, ale wyszukiwarki prawdopodobnie będą nadal stawać się coraz bardziej wyrafinowane.

Z pewnością firmy będą mocniej konkurowac i więcej inwestować w kampanie SEO, aby nie zostać z tyłu.

Jednak podstawowe zasady SEO pozostaną takie same: musisz tworzyć wysokiej jakości treści, naturalne budować linki i stosować techniki optymalizacji On-Page (Na stronie).

Jakie są zaawansowane taktyki SEO, z których mogę skorzystać

Pozycjonowanie jest procesem złożonym i istnieje wiele strategii, aby poprawić widoczność i pozycję witryny.

Działania SEO obejmują 3 segmenty: optymalizację na stronie (on-page), optymalizację poza stroną (off-page) i techniczne SEO.

Optymalizacja na stronie (On-Page) to proces optymalizacji poszczególnych stron internetowych w celu uzyskania wyższej pozycji w rankingu i większego ruchu. Czynniki na stronie obejmują np. optymalizację meta tytułu, opisów, nagłówka, obrazów, treść i etc.

Optymalizacja poza stroną (Off-Page) odnosi się do technik, które wykonujesz poza swoją witryną poprzez budowanie linków i media społecznościowe. Techniki Off-Page obejmują pozyskiwanie wysokiej jakości linków, udostępnianie treści w mediach społecznościowych oraz rozwijanie relacji z innymi witrynami.

Techniczne SEO odnosi się do zakulisowych zmian, które można wprowadzić na stronie internetowej, aby poprawić jej widoczność i pozycję. Zmiany te obejmują poprawę szybkości witryny, naprawę uszkodzonych linków lub skonfigurowanie przekierowań 301.

Wszystkie powyższe taktyki SEO należy stosować jednocześnie, aby uzyskać najlepsze wyniki.

Jaka jest różnica między SEO a SEM

SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwania Google w celu uzyskania wyższego ruchu w sieci i poprawy widoczności witryny.

SEM (Search engine marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach) to szerszy termin, który obejmuje SEO i działania marketingowe, m.in. z wykorzystaniem płatnej reklamy PPC (płatnośc za kliknięcie).

Czy mogę sam robić SEO

Tak, możesz sam działać z SEO.

Jednak nauczenie się wszystkich niezbędnych umiejętności i taktyki wymaga czasu i cierpliwości (Sprawdź moją zaawansowaną listę kontrolną SEO z lista ponad 70 zadań).

Rozważ zatrudnienie konsultanta lub agencji SEO, która pomoże Ci w działaniach.

Jak uzyskać więcej linków zwrotnych do mojej witryny

Istnieje wiele sposobów na uzyskanie większej liczby linków zwrotnych do Twojej witryny. Niektóre z najskuteczniejszych metod obejmują :

  • publikowanie atrakcyjnych treści (chętnie udostępnianych i linkowanych przez czytelników).
  • uczestnictwo w forach internetowych i grupach dyskusyjnych.
  • gościnne blogowanie na innych stronach www.

Możesz szybko zbudować profil linków i skupić się na biznesie dzięki technikom Grey-Hat SEO, które omawiam w kursie.

Jakich taktyk black hat SEO należy unikać

Niektóre taktyki black hat SEO, których należy unikać, obejmują: upychanie słów kluczowych, umieszczanie ukrytego tekstu lub linków oraz kupowanie linków zwrotnych z niepewnych źródeł. Techniki te mogą spowodować ukaranie Twojej witryny przez Google, utratę ruchu i przychodów.

Jak długo trzeba czekać na rezultaty SEO

Możesz pokusić się o myśl, że wyniki SEO zobaczysz z dnia na dzień, ale nie licz na to. Ogólnie oczekuj zmian w ciągu 1-3 miesięcy. Czasami może to potrwać dłużej, jeśli jest duża konkurencja lub Twoja witryna była już bardzo mocno zoptymalizowana przed rozpoczęciem prac, więc bądź cierpliwy.

Jakich typowych błędów SEO należy unikać

Niektóre z najczęstszych błędów popełnianych w przypadku SEO to używanie niewłaściwych słów kluczowych, brak optymalizacji treści witryny pod kątem wyszukiwarek i brak linków z innych witryn.

Ile kosztuje SEO

Koszt SEO zależy to od wielu czynników a dokładna estymacja wymaga odpowiedniej analizy.

Ogólnie rzecz ujmując – im więcej czasu i wysiłku potrzeba na wykonanie projektu, tym więcej zapłacisz.

Koszt kampanii SEO możemy podzielić następująco:

  • SEO budżetowe – od 500 do 2000 pln miesięcznie.
  • SEO średniej klasy – od 2000 do 15 000 pln miesięcznie.
  • Zaawansowane SEO – 15 000 – 30 000 pln miesięcznie.
  • SEO dla przedsiębiorstw (Enterprise) – 30 000 -1 mln pln (wzwyż) miesięcznie.

Przy estymacji całkowitego kosztu należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:

  • Rozmiar witryny — większa witryna będzie zazwyczaj wymagała większego nakładu pracy, ponieważ wymaga optymalizacji większej ilości treści.
  • Liczba słów kluczowych.
  • Konkurencyjność słów kluczowych — firmy konkurujące na bardziej zatłoczonych rynkach muszą zainwestować więcej pieniędzy, aby osiągnąć dobre wyniki.
  • Liczba i jakość linków kierujących do witryny – witryna z wieloma linkami wysokiej jakości będzie miała wyższą pozycję niż ta z kilkoma linkami lub bez nich. Jeśli Twoja strona nie ma linków przychodzących – potrzebujesz kampanii link-buildingu. Twoim celem jest wysoki domain authority (autorytet domeny) – co najmniej 20 punktów.
  • Ilość ruchu, jaką otrzymuje witryna — witryny, które otrzymują duży ruch, mają naturalnie przewagę (sprawdź 24 skuteczne techniki na zwiększenie ruchu organicznego). Jeśli nie masz wystarczającego ruchu, rozważ zainwestowanie w płatne reklamy PCC.
  • Wersje językowe witryny – może być konieczne przetłumaczenie treści na dodatkowy język i dostosowanie wszystkich treści (oferta, produkty, blog) do rynku docelowego.
  • Wiek domeny — witryna, która istnieje od dłuższego czasu, prawdopodobnie będzie miała większy autorytet (Domain Authority) i będzie łatwiejsza w pozycjonwaniu niż nowa witryna. Nowe domeny wymagają większego nakładu pracy.
  • Poziom doświadczenia i wiedzy konsultanta SEO lub agencji, z którą współpracujesz. Pamiętaj, że nawet jeśli pobierają wyższe opłaty za godzinę, całkowity koszt projektu może być niższy, ponieważ mając większe doświadczenie – mogą efektywniej wykonać pracę.

Ogólnie rzecz biorąc, większe witryny z większą konkurencją wymagają więcej pracy i działania są droższe.

Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, ile będzie kosztować SEO, jest skontaktowanie się z konsultantem lub agencją SEO i omówienie konkretnych potrzeb.

Otrzymasz dokładną estymację po pełnej analizie Twojej witryny i zrozumieniu zakresu prac, który należy wykonać.

Różne firmy oferują różne modele rozliczeń.

Najpopularniejsze to:

  • Stawka za godzinę – firma pobiera stawkę godzinową za swoje usługi.
  • Stawka za projekt – firma pobiera jednorazową opłatę za konkretny zakres prac.
  • Opłata miesięczna – firma pobiera miesięczną opłatę za swoje usługi.

Zrozumienie tego, co otrzymujesz przed rozpoczęciem współpracy, jest niezbędne.

Zadaj pytania dotyczące oferowanych przez nich usług i stosowanych przez nich technik.

Upewnij się, że otrzymasz szczegółowy zakres usługi, całkowity koszt i harmonogram.

Jak zmierzyć efekty SEO

Najlepszym sposobem mierzenia efektywności działań SEO jest śledzenie ruchu w witrynie, konwersji i sprzedaży.

Dodatkowo możesz śledzić pozycję witryny bezpośrednio na stronach wyników wyszukiwania Google, aby zobaczyć, jak zmieniają się one w czasie.

Istnieją świetne narzędzia komercyjne mogą znacznie ułatwić ten proces, takie jak Moz, SEMrush czy Ahrefs.

Ile średnio trwa kampania SEO

Czas życia kampanii zależy od tego jak konkurencyjne są słowa kluczowe.

Ogólnie rzecz biorąc, większość kampanii SEO powinna przynieść rezultaty w ciągu pierwszych trzech miesięcy.

Jeśli jednak celujesz w bardzo konkurencyjne słowa kluczowe, zdominowanie konkurencji może się przedłużyć do 2 lat.

Jak sprawdzić linki zwrotne za darmo

Istnieje kilka sposobów na bezpłatne sprawdzenie linków zwrotnych, ale wystarczą Ci dwie poniższe opcje.

Pierwszą i moją ulubioną metodą jest wykorzystanie darmowej wersji platformy Ahrefs, ponieważ posiada najbardziej aktualną bazę.

Sprawdzanie linków zwrotnych za pomocą Ahref
Sprawdzanie linków zwrotnych narzędziem Ahrefs – https://ahrefs.com/backlink-checker

Drugim sposobem jest skorzystanie z Google Search Console.

Po zalogowaniu do panelu musisz znaleźć sekcję „linki”, w której możesz sprawdzić:

  • Najczęściej linkowane strony.
  • Najlepsze strony z linkami.

Na zakończenie + bonus

SEO to złożona i ciągle zmieniająca się dziedzina, ale możesz poprawić widoczność i pozycję swojej strony www w wyszukiwarkach stosując odpowiednie techniki i używając odpowiednich narzędzi.

Ruch internetowy to nowoczesna waluta i jeśli poważnie podchodzisz do swojej firmy, efektywna strategia SEO jest kluczowa.

W końcu twoja witryna jest drzwiami wejściowymi do Twojej oferty i powinna znajdować się odpowiednio wysoko w Google, Bing i Yahoo.

Im szybciej zainwestujesz w odpowiednie działania SEO, tym większa szansa na sukces Twojej firmy.

Jeśli chcesz zwiększyc ruch na stronie to zapoznaj się z moim e-bookiem “Ruch na stronie to nowa waluta”.

Poznasz 24 skuteczne taktyki SEO, dzięki którym pozyskasz naturalny ruch z wyszukiwarek.

Przygotowałem dla Ciebie również wygodny arkusz kontrolny SEO, który zawiera ponad 70 eksperckich rekomendacji.

Similar Posts